21.5.19

A LA MEI MARTINEZ


T’hem llegit tantes paraules en la teva absència
que t’hem fet present en cada mot i cada gest.
Hem recordat cada any les passejades, els ocells,
els arbres que despunten fulles i flors, els gats,
tantes caríries, tantes abraçades, tants adéus.
Potser la nit acabarà, com acaben els dies i anys
i la teva paraula seguirà surant i nedant a la sala,
enjogassada i alegre, com el ball dels dofins.

13.5.19

NEGU GORRIAK –HIVERNS VERMELLS- -Tot escoltant Mikel Laboa Gaberako artebea-



El saxo trist, melancòlic
cantant-li als hiverns vermells,
a les terrases de bar amb estufes,
als nens que corren, mocs penjants,
a les iaies que acoten el cap buscant la fi,
als carrers de barri obrer amb putes als portals
i fanals que sols funcionen a mitja llum, groga,
esmorteida com les vides errants dels bancs del parc,
com les abandonades restes d’entrepans de mortadel·la d’olibes,
o els plors dels infants oblidats prop dels tobogans,
mentre la iaia que ja ha perdut el cap dona besses als coloms
i el guardia urbà, pederasta declarat, acarona el cap del nen
i la llei i l’ordre ho esvaloten tot, en aquesta ciutat bruta,
en aquesta ciutat deshumanitzada plena de cartells electorals,
on un ganibet, esmolat i enorme, secciona un coll aleatori
i tot vessa de sang, mentre l’absurditat s’ensenyororeix de la tarda
i les ambulàncies omplen d’estrèpid desmerurat i urgent
la plaça per on passegen aliens a tot una parella simplement enamorada....

3.5.19

ALFABET


Aprendre a sobreviure sense flotador.
Buidar-nos de qualsevol egoisme.
Calibrar totes les opcions de ser feliç.
Donar sempre una oportunitat a la pau.
Equilibrar a ser possible les emocions.
Facilitar que totes les positivitats floreixin.
Guanyar sempre i arreu al feixisme.
Habilitar en cada passa un graó de subsistència.
I sempre que sigui possible, somriure.
Jugar les teves cartes amb aplom i confiança.
Kilógrams de paciencia per aguantar els veïns.
Litúrgies sensates en cada decisió adoptada.
Menystenir als qui et volen sota terra.
No renunciar mai a res, mai a ningú.
Obeïr sempre i en tot lloc al dictat del teu cor.
Pensar cada passa, cada situació, cada gest.
Quedar-se tant sols amb el que ens fa bé.
Rumiar abans d’actuar, és el més essencial.
Sobreviure a les derrotes, per dures que siguin.
Treure de tu el millor, cada segon, cada minut.
Ullar sempre uns metres més enllà de la realitat.
Valorar amb cura, cada guany aconseguit.
Wagneriar-te a sobre cada vegada que afluixis.
Xiular aquella meravellosa cançó quan et sentis sol.
Zero renuncies, mai, en cap cas, en cap sentit.

I si algun dia et falta alguna cosa, algun motiu,
o et quedes sol i sense lletres,
encara podràs usar la ç. o la l·l, inclús la ny, la rr, la ss....
No et rendeixis.




PRESTATGERIA


Tinc a la prestatgeria guardat un raconet
per a posar-hi un pot de fum,
o un got de boira,
o un sobre d’oxígen,
o una ampolleta d’aigua de pluja,
o un flasco de núvols,
o una gerra, tapada, de tramuntana.
M’he decidit a vendre fum
a emboirar-me,
a omplir els pulmons d’oxígen,
a dutxar-me en aigua de pluja,
a gronxar-me en un núvol,
o a fugir per sempre,
a la velocitat de la tramuntana.
Tinc un raconet a la prestatgeria
per omplir-me de natura i ser feliç.

CORREN LES GOTES


Corren gotes d’aigua pels vidres de la finestra,
plou mansament sobre els teulats i els camps,
un dia trist d’aquest maig confòs i errant.
I els innocents segueixen engarjolats.
I els violadors ben lliures pels carrers,
i els fanàtics davant micròfons oficials,
i els colpistes protegits en embaixades cíniques,
i les dones desprotegides per ordres d’allunyament,
i els dimonis atiant el foc a les fogueres,
i els fexistes fent-se amos dels carrers,
de les ciutats, dels barris, de les voravies
de les terrasses i els jardins, de les estatues,
de les cantonades i els continents...i els continguts.
Corren les gotes pels vidres alienes a tot,
a aquest planeta que mor a cada segon,
a totes les arrogàncies i mirades embogides.
Plou mansament davant el meu finestral,
o potser sols són les meves llàgrimes covardes...

30.4.19

SOLITUD

Hi ha tanta solitud a la muntanya
que a voltes els arbres ploren,
els silencis es fan ensordidors,
i el cant dels ocells fa eco.
Hi ha tanta solitud a la muntanya
que les passes cruixen escandaloses
sobre la pinassa morta i escampada
i se sent el caminar de les erugues
que en posició de tren de la bruixa,
dibuixen tirallongues al•lergèniques.
Hi ha tanta solitud a la muntanya
que s’intueix el vol aleatori de les fulles,
i el xiulet del vent, i la rosada
l’aleteig embogit d’aquell pit roig
que va feliç de branca en branca.
Hi ha tanta solitud a la munytanya
que la primavera hi ha muntat un cavallet
i es disposa a pintar, una lluminosa matinada.

NECESSITO UN BOIG


Em va dir que necessitava un boig,
algú que li capgirés aquell mon estàtic,
algú que la fes ballar les nits de lluna plena,
nua
sota
les
estrelles.
Simplement em va dir això,
que necessitava embogir,
deixar-se anar, volar
 i voltar pel món sense caretes,
deslligar-se d’aquella opressió al pit,
i planejar com un au inconscient,
com un avió de paper, aleatòriament lliure.
Em va dir tant sols, que necessitava un boig,
no vaig entendre en un principi la frase,
el context, les mesures de l’afirmació
i de sobte la vaig veure
nua
dansant
en l’estelada
com una bruixa trastocada...

27.4.19

ROCA


Per més que l’aigua
colpegi repetidament la roca
que reposa a la llera del riu,
el dibuix que ens regala
no és mai el mateix.
Ni cada respiració,
ni cap batec nostre
sona igual, ni cap núvol
es repeteix als nostres ulls.
El mon és divers i canviant.
Mort la uniformitat.
Mort al  feixisme.

21.4.19

MEMÒRIA


Va viure tants anys
perquè amb l’Alzheimer
no recordava que havia de morir...

DISSIDENT


sóc un dissident
aquella nota que desafina
de l’obra musical quasi perfecta.
El verb erròni de la poesia total,
l’ingredient que espatlla la menja,
el toc de gel que aigualeix el wiski,
la veu que pixa sempre fora de test.
Sóc també un sediciós
i m’alço tumultuosament amb mi mateix
per impedir-me de vegades ser feliç.
I estic en contra de les lleis, ho reconec,
i en contra de la pau i de les guerres.
Sóc dels meus, fins que els meus manen,
i aleshores, retorno sense por a la sedició.
També sóc rebel
perquè sóc contrari a la obediència
i m’alço en armes cada matí en sonar el despertador,
en posar la ràdio, en escoltar les notícies, en respirar.
I violentament, escric paraules i torno a pixar fora de test.
Escric i escric, sense rimes ni mètriques, ni sentit,
I disparo els meus canons a tort i a dret,
i em dissolc com un sucret –moré- , en l’absurditat,
en aquesta caricatura grotesca en que m’he convertit.

I fet i fotut, em declaro, sense embuts cada mati
dissident també de mi mateix...

19.4.19

A L'AMPIT DE LA BARRICADA


T’esperaré a l’ampit de la barricada,
captiu, sol i com sempre desarmat,
amb el somris com a única defensa,
amb la fermesa com a esperit.
T’esperaré amb el puny alçat,
per cada mort, cada viu, cada ferit,
per cada il·lusió desfeta o desfermada,
per cada ànima roja que albira l’infinit.
T’esperaré guarint totes les ferides,
d’aquest poble valent i reprimit,
caminant al costat de cada dona violàcia,
aprenent, ensenyant i compartint.
T’esperaré amb els braços ben oberts,
quan la nau, naufragi en el mar brau,
i les onades ens portin a la sorra,
a dones, homes i nadons plorant.
T’esperaré tot nu a la barana,
per a poder fruir tots dos en llibertat,
i estirar-nos a gaudir la lluna plena
els estels fugaços o el vent tramuntanat.
T’esperaré a l’ampit de la barricada,
quan ja no ens quedi més per dir,
i els nostres ulls decidits ens anunciin
si es millor,entrar a  matar o simplement morir...

15.4.19

NEUS CATALÀ -En memòria-


Sortir de l’infern i còrrer per les brases,
i alçar el puny, un cop més i un altre i un altre,
i burlar-se de la mort, del patiment i la tortura
i morir plàcidament després d’un segle.
I seguir cantant dia a dia les cançons revolucionàries,
i reviure l’horror, serenament, amb fermesa.
I somniar nit a nit les parets brutes de l’horror,
i despertar-se a voltes presa del sobresalt ,
i prémer més els punys contra el feixisme,
i relaxar-los davant l’olor tendre d’una rosa.
I explicar i explicar a tothom que vulgui escoltar
el drama, la penúria, la tràgica ombra del nazisme.
I vomitar sobre cada negació, i bramar per cada oblit,
i cagar-se en totes les vides que han robat vides.
I cagar-se en tots els que clamen tornar-hi.
I cagar-se en cada exaltació de la tragèdia
I cagar-se en totes les seves vides
en totes les seves vides
cagar-se en totes
les
seves
vides.
Al seu llit de mort, Neus Català, dibuixa un somriure de supervivent
i es caga en totes les seves vides.
En
totes
les
seves
vides.....

10.4.19

GUILLEM AGULLÓ -En memòria-


Potser era massa per a vosaltres,
potser era massa¡, oi?
La seva esparança, la seva alegria,
la llum dels seus ulls, potser era massa oi?.
Els seus ideals, les seves banderes,
els seus crits de joia, la seva llengua,
potser era masa per a vosaltres,
potser era massa oi?
La seva joventut, la seva vida,
el seu respecte, la seva dignitat...
Potser era massa per a vosaltres, segur.
El seu puny alçat, les seves cançons,
els seus poemes, els seus anhels,
els seus anhels, els seus estels...
Potser era massa per a vosaltres.
Potser era massa oi?

29.3.19

ELISABETH EIDENBENZ -Maternitat d'Elna-



Sento un plor
un plor d’endins
que fuig de la guerra
nat fora de temps,
d’un odi innocent
d’un crit estripat,
d’un temps embogit,
d’un temps desquiciat.
Llençols blancs i nets,
matalassos assèptics
recollits de l’horror,
plor de derrota
por  d’exiliats.
Gemec de qui perd
la vida, el temps,
la llibertat.
Sento unes mans
blanques com d’àngel
que acullen els cels
que brollen de dins
que taquen llençols
robats de les guerres.
furtats dels desgels...
I en un petit racó
aquella rialla
el petit miracle
de l’Elisabeth...

27.3.19

RENAIXENÇA


Tinc tantes coses a agraït
que no se per on començar.
Vull agrair cada cançó
cantada al vent, per cada puny,
per cada carícia i cada bes,
per cada agraïment cert,
per cada orgasme regalat,
per cada orgasme robat,
per cada deixar-me anar,
per cada crit revolucionari,
per cada colze amb colze
per  cada carrer desbordat,
per cada mot de la mare,
per cada gest del pare,
per cada segon, minut , hora
amb les germanes i fills.
Vull agraïr cada dia de tramuntana,
i també els dies odiosos de pluja,
cada boira gebradora i cada sol,
cada lluna plena i cada estrella,.
Agraeixo cada gol del Barça,
cada diumenge a l’Europa,
el meu dia del Sadar.
L’emoció de cada viatge a Euskalherria
i cada txuleton regat amb txakoli.
Cada dia de feina, amb companys estranys,
cada dia de feina amb amigues i amics,
cada llàgrima vessada, cada rialla,
cada somriure robat o produit,
cada poesia escrita i recitada,
cada poesia escoltada o memoritzada,
cada vetllada passada entre amics,
totes i cada una de les hores felices,
els caps d’any, els nadals, les pasques.
Tots i cada un dels amics trobats,
tots i cada un dels amics perduts,
els oblidats, també els enterrats.
Totes i cada una de les emocions
que m’han fet viure, riure, creure,
estimar, odiar, començar, acabar,
recomençar i tornar a acabar.
Gràcies per tot.
Sembla un comiat i només es
una nova renaixença...

21.3.19

DIA INTERNACIONAL DE LA POESIA

Avui, dia internacional de la poesia
m’he quedat sense paraules, ja veus...
Jo que sempre en vaig sobrat,
que furgo el sexe sota les faldilles,
que trobo paraules entre sequeres,
entre llums, foscors i humitats,
avui m’he quedat mut, com un ànec –mut-.
Quin cas...Avui que comença la primavera
m’he quedat sense colors, ni olors,
sense substrat, sense aquell pol·len
que em fa estimar-te entre esternuts
i aquella vitalitat terriblement sensual,
absolutament sexual i llibertina,
que fa que t’estimi i t’odii per igual,
que fa que et faci l’amor i em destrempi
amb la mateixa cruel facilitat –mots interruptus-.
Avui, just avui, el teu dia, la teva refotuda primavera,
avui m’han entrat al·lèrgia als mots...
Ja ho deien a la tele que aquest any seria fort...

20.3.19

GARJOLES 2


Se sentia engarjolat en un cos que no era el seu,
en una vida que no li pertanyia, que no sentia
que no estimava, en la que no es reconeixia.
Cada reacció del seu cos suposava una tortura,
n’era conscient, i s’estremia en el seu atordiment
conscient que cada sensació era com d’un altre,
que cada excitació el sumía al desconcert,
i s’afonava,  en un pou de desigs no desitjats,
de plaers sense plaer, d’identitats furtades.
Va decidir fugir endavant i es va llevar una vida
un dia en el que el sol decidí no presentar-se
i on una pluja suau i dolça li xopà aquell sexe
del que ell sempre n’havia estat  presoner.

GARJOLES 1


M’he reclós en mi mateix,
dins la meva particular garjola,
i uso la meva sol·litud com a reclam
cap al meu propi cos i ment.
M’interrogo, em fiscalitzo i em defenso,
declaro, i dic veritats i mentides
amb la mateixa facilitat en que respiro...
Prenc  aire, i em torno a recloure,
i deixo que els pensaments viatgin lluny,
es dispersin en milers de colors i imatges...
La imaginació, aquella dama imprescindible
que sempre surt absolta de les causes judicials.

18.3.19

DOS -Fotografia de Marta Vergés-


Dues vegades es va pondre el sol
entre els ulls del pont d’aigua escassa.
Dues vegades envermelliit el mon
per un sol que anava de baixa.
Dues vegades reflectit el mon
amb un cel  ataronjat de nuvols.
Dues vegades l’ull es confon
entre el paratge d’arbres ombrívols
Dues vegades calcada la meravella,
dues espurnes d’un dia que es descabdellla

8.3.19

COM LA MARE QUE EM VA PARIR


Avui, la tendresa m’ha tocat l’esperit.
M’he alçat femeninament rebel, com sempre
i m’he transformat en aroma de gessamí,
o en flor silvestre, plantada entre esbarzers.
M’he calçat les botes de trepitjar fort
i he sortit als carrers, avui liles i violàcis.
He alçat el puny per la mare, les germanes,
les amigues, les companyes i els amics,
per les lesbianes, homosexuals i els hetereos,
per tothom que te per bandera la dignitat.
Avui, com cada dia, et reivindico.
Avui com cada dia et vull lliure.
Avui, com cada dia et vull segura,
riallera, feliç, esperançada. Antifeixista.
Et vull tant brutalment dona
com la mare que em va parir.